International Journal of Antimicrobial Agents
Volume 23, Issue 6 , Pages 577-581 , June 2004

Prevalence of mupirocin resistance in clinical isolates of Staphylococcus aureus and Staphylococcus epidermidis: results of the Antimicrobial Resistance Surveillance Study of the Paul-Ehrlich-Society for Chemotherapy, 2001

  • Michael Kresken

      Affiliations

    • Antiinfectives Intelligence GmbH, Immenburgstraße 20, 53121 Bonn, Germany
    • Corresponding Author InformationCorresponding author. Tel.: +49-228-444-7060; fax: +49-228-444-70616.
  • ,
  • Dieter Hafner

      Affiliations

    • Institut für Pharmakologie und klinische Pharmakologie, Heinrich-Heine-Universität, Moorenstraße 5, 40225 Düsseldorf, Germany
    • Tel.: +49-211-811-2449; fax: +49-211-811-4781.
  • ,
  • Franz-Josef Schmitz

      Affiliations

    • Institut für Laboratoriumsmedizin, Mikrobiologie, Hygiene und Transfusionsmedizin, Kliniken im Mühlenkreis, Klinikum Minden, Friedrichstraße 17, 32427 Minden, Germany
    • Tel.: +49-571-801-3031; fax: +49-571-801-3034.
  • ,
  • Thomas A Wichelhaus

      Affiliations

    • Institut für Medizinische Mikrobiologie, Klinikum der Johann-Wolfgang-Goethe-Universität, Paul-Ehrlich-Straße 40, 60596 Frankfurt/Main, Germany
    • Tel.: +49-69-6301-6438; fax: +49-69-6301-5767.
  • ,
  • on behalf of the Working Group for Antimicrobial Resistance of the Paul-Ehrlich-Society for Chemotherapy

Received 10 October 2003 ,Accepted 28 November 2003.

References 

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  3. von Eiff C, Becker K, Machka K, Stammer H, Peters G. Nasal carriage as a source of Staphylococcus aureus bacteremia. N. Engl. J. Med. 2001;344:11–16
  4. European Antimicrobial Resistance Surveillance System. EARSS Annual Report 2001. Bilthoven, The Netherlands; 2002.
  5. Chow JW, Yu VL. Staphylococcus aureus nasal carriage in hemodialysis patients: its role in infection and approaches to prophylaxis. Arch. Intern. Med. 1989;149:1258–1262
  6. Corbella X, Dominguez MA, Pujol M, et al.  Staphylococcus aureus nasal carriage as a marker for subsequent staphylococcal infections in intensive care patients. Eur. J. Clin. Microbiol. Infect. Dis. 1997;16:351–357
  7. Kluytmans JA, Mouton JW, Ijzerman EP, et al.  Nasal carriage of Staphylococcus aureus as a major risk factor for wound infections after cardiac surgery. J. Infect. Dis. 1995;171:216–219
  8. Wenzel RP, Perl TM. The significance of nasal carriage of Staphylococcus aureus and the incidence of postoperative wound infection. J. Hosp. Infect. 1995;31:13–24
  9. Boelaert JR, van Landuyt HW, Godard CA, et al.  Nasal mupirocin ointment decreases the incidence of Staphylococcus aureus bacteraemias in haemodialysis patients. Nephrol. Dial. Transpl. 1993;8:235–239
  10. Cimochowski GE, Harostock MD, Brown R, Bernardi M, Alonzo N, Coyle K. Intranasal mupirocin reduces sternal wound infection after open heart surgery in diabetics and nondiabetics. Ann. Thorac. Surg. 2001;71:1572–1578 [discussion p. 1578–9]
  11. Hill RL, Duckworth GJ, Casewell MW. Elimination of nasal carriage of methicillin-resistant Staphylococcus aureus with mupirocin during a hospital outbreak. J. Antimicrob. Chemother. 1988;22:377–384
  12. Perl TM, Cullen JJ, Wenzel RP, et al.  Intranasal mupirocin to prevent postoperative Staphylococcus aureus infections. N. Engl. J. Med. 2000;346:1871–1877
  13. Cookson BD. The emergence of mupirocin resistance: a challenge to infection control and antibiotic prescribing practice. J. Antimicrob. Chemother. 1998;41:11–18
  14. Yun HJ, Lee SW, Yoon GM, et al.  Prevalence and mechanisms of low- and high-level mupirocin resistance in staphylococci isolated from a Korean hospital. J. Antimicrob. Chemother. 2003;51:619–623
  15. Schmitz FJ, Lindenlauf E, Hofmann B, et al.  The prevalence of low- and high-level mupirocin resistance in staphylococci from 19 European hospitals. J. Antimicrob. Chemother. 1998;42:489–495
  16. Deutsches Institut für Normung, Normenausschuss Medizin (NAMed). Methoden zur Empfindlichkeitsprüfung von bakteriellen Krankheitserregern (außer Mykobakterien) gegen Chemotherapeutika. Mikrodilution. DIN 58940, Teil 8, Juni 1990.
  17. Deutsches Institut für Normung, Normenausschuss Medizin (NAMed). Methoden zur Empfindlichkeitsprüfung von bakteriellen Krankheitserregern (außer Mykobakterien) gegen Chemotherapeutika. Bewertungsstufen der minimalen Hemmkonzentration—MHK-Grenzwerte von antibakteriellen Wirkstoffen. DIN 58940, Teil 4, January 2000.
  18. Miniati M, Kontos F, Spiliopoulou I, et al.  High prevalence of mupirocin resistance among coagulase-negative staphylococci in Greece. Clin. Microbiol. Infect. 2003;9(Suppl 1):98
  19. Kresken M, Hafner D. Prävalenz der Antibiotikaresistenz bei klinisch wichtigen Infektionserregern in Mitteleuropa. Chemother. J. 1996;5:225–230
  20. Kresken M, Hafner D. Studiengruppe, Resistenzsituation bei klinisch wichtigen Infektionserregern gegenüber Chemotherapeutika in Mitteleuropa. Chemother. J. 2000;9:51–86
  21. Nationales Referenzzentrum für Staphylokokken am Robert-Koch-Institut. Mehrfachresistenzphänotypen bei MRSA aus nosokomialen Infektionen in Deutschland 1997. Epidemiol Bull 1998;255–6.
  22. Nationales Referenzzentrum für Staphylokokken am Robert-Koch-Institut. Staphylokokken-Infektionen in Deutschland im Jahr 2002. Epidemiol Bull 2003;277–80.

 The Paul-Ehrlich-Society for Chemotherapy (Paul-Ehrlich-Gesellschaft für Chemotherapie) is a member of ISC.

PII: S0924-8579(04)00094-9

doi: 10.1016/j.ijantimicag.2003.11.007

International Journal of Antimicrobial Agents
Volume 23, Issue 6 , Pages 577-581 , June 2004